Første billede
Andet billede
Tredje billede
Fjerde billede
Femte billede
Fane_boger_ny.png
//
Bøger
//
Tyendet – det tjenende folks danmarkshistorie
//
Arbejdsspørgsmål kapitel 8

Arbejdsspørgsmål til kapitel 8: Landarbejderne

Billedanalyse

Undersøg billedet I Høst af L.A. Ring på side 128 (også i udsnit på forsiden).

  • Lever billedet op til din viden om og forståelse af, hvad en landarbejder er?
  • Understreger billedet det, du allerede vidste – eller er det med til at udfordre det? Brug evt. modellen til billedanalyse.

Kildearbejde

Læs kildeuddraget af en landarbejderkontrakt i boksen på side 129.

  1. Hvilke pligter og rettigheder havde landarbejderen ifølge denne kontrakt?
  2. Diskutér, hvilke konsekvenser det ville have for landarbejderen at bryde kontrakten ift. hans/hendes eksistensgrundlag (f.eks. bolig, penge, overlevelsesmuligheder).

Et af de problemer, som tyenderne stod med, var, at de var ufaglært arbejdskraft. Det er svært at drage en lige parallel til nutiden, men hvis man kigger på ungejobs i dag, er der tale om ufaglært arbejdskraft. I modsætning til landarbejderen er der flere regler og rettigheder for ufaglærte i dag. Læs evt. om rettigheder og regler på Jobpatruljens hjemmeside (samlet og udgivet af en række fagforeninger, bl.a. 3F og FOA).

  • Hvilke forskelle og ligheder er der med en kontrakt for en ufaglært arbejdstager i dag og landarbejderens kontrakt?

Landarbejderne og fagbevægelsen

Tyendeforbundet

Kildearbejde
Carl Westergaard grundlagde Tyendeforbundet, altså landarbejdernes fagforbund, i 1907. Ved samme lejlighed stiftede han Tyendebladet.

  • Overvej, hvorfor det var nødvendigt for fagforeningen med et selvstændigt blad?

Læs kildeuddraget »Og hvad gaar vort Arbejde da ud paa?« på side 133-134, som opsummerer Westergaards formål med Tyendeforbundet. Analyser teksten:

  • Hvad skal, ifølge kilden, afskaffes?
  • Hvad skal indføres?
  • Diskutér, hvad den underliggende grund til disse mål har været (f.eks. økonomisk uretfærdighed, følelse af ydmygelse m.v.).
  • Kan det afgøres, hvad der vejede tungest?

Kildearbejde

Begrebsafklaring:

  • Definér begrebet organisering. Hvad det vil sige 'at organisere' i en faglig sammenhæng?
  • Definér begrebet agitation. Overvej betydningen af begrebet før og nu, og diskutér hvilke ladninger det har haft for forskellige grupper.

Læs interviewet med Marius Olsen fra 1944 på side 132:

  • Hvordan fik han og de andre organisatorer kontakt til landarbejderne?
  • Redegør for de midler, der blev taget i brug, da han var med til at organisere landarbejderne i perioden, da Tyendeforbundet skulle oprettes.
  • Hvilke udfordringer har der været ved at samle og organisere landarbejderne? Sammenlign evt. med den tidlige organisering af tjenestepigerne.

Splittelse og samling

Kildearbejde

Analysér kilden på side 133, hvor Carl Westergaard rejser kritik af arbejdsgivernes brug af fremmed arbejdskraft:

  • Hvad er budskabet?
  • Hvilke argumenter tages i brug?

Foretag en søgning på nettet og find et nutidigt eksempel på kritik af fremmed arbejdskraft:

  • Sammenlign budskab og argumentation fra en aktuel sag med Westergaards indlæg fra 1908. Hvilke forskelle er der? Og hvilke ligheder?

Landarbejderne i skønlitteraturen

Landarbejdernes forhold fik relativt meget plads i skønlitteraturens folkelige gennembrud omkring århundredeskiftet 1899-1900. Her fylder de mere end tjenestepigerne. Overvej mulige årsager til, at det forholder sig sådan?

En af de store udfordringer ved at bruge skønlitteratur i en historiefaglig sammenhæng er, at skønlitteraturen bevæger sig i fiktionens verden. Diskutér, på hvilke måder et skønlitterært værk trods alt kan bidrage til vores viden om og forståelse af fortiden?

Diskutér begrebet 'agitationslitteratur', og overvej, hvordan det har kunnet bruges af forskellige grupper: Hvad har det betydet i et arbejderklasseperspektiv? Hvad har det betydet i et middelklasse/overklasseperspektiv?

Den litteratur, der udkom i begyndelsen af 1900-tallet, var med til at skabe en bredere debat om tyendet og deres forhold. Sammenlign med i dag:

  • Er der litteratur (eller andre kulturformer som f.eks. film, teater, satire, udstillinger), der på samme måde vil forandre noget i samfundet?
  • Hvis ja, i hvor høj grad vurderer du, at det kan lade sig gøre?
  • Overvej ligheder og forskelle i mulighederne for at opnå forandring gennem kultur dengang og nu?
  • Giv mindst to eksempler på kulturindslag, der har skabt en eller anden form for forandring, som f.eks. en debat eller en bevægelse.

Kreativ opgave (gruppearbejde)

I 2017 indgik HBO Nordic en aftale med instruktøren Per Fly om at lave en tv-serie om Pelle Erobreren. Aftalen blev senere sløjfet.

Gå i mindre grupper og forestil jer, at I er programansvarlige på HBO Nordic. Diskutér fordele og ulemper ved at filmatisere en roman, der handler om tyendet og deres kamp mod retfærdighed. Ting, i skal have med i overvejelserne, er:

  • Relevans for et nutidigt publikum (kan den tiltrække seere herhjemme)?
  • Relevans for andre end et dansk publikum (kan den tiltrække seere udlandet)?
  • Hvad er seriens potentielle styrker og svagheder?
  • Hvordan ser det ud med det øvrige udbud af historiske serier og deres popularitet før og nu?
  • I skal afslutningsvis træffe en afgørelse i gruppen: Skal serien produceres eller ej? Hvorfor, hvorfor ikke? Del jeres beslutning og jeres tungeste argumenter med resten af klassen.

Til kapitel 7's arbejdsspørgsmål | Til oversigten over arbejdsspørgsmål | Til kapitel 8's arbejdsspørgsmål

His2rie er en serie af bøger og tilhørende hjemmeside målrettet historieundervisningen på ungdomsuddannelserne.

Alt materiale er tilrettelagt ud fra bekendtgørelsen for historie på stx og/eller hf.

Serie og hjemmeside udgives og drives af forlaget Frydenlund.

His2rie

Redaktør Vibe Skytte
c/o Frydenlund
Alhambravej 6
1826 Frederiksberg C
Tlf.: 3318 8136
E-mail: vibe@frydenlund.dk