Første billede
Andet billede
Tredje billede
Fjerde billede
Femte billede
Sjette billede
Syvende billede

Prostitution

Artiklen af Susanne Nielsen i Politiken(2001) beskriver sexturismen i Thailand med fokus på, hvad der ligger til grund for, at mænd rejser til Thailand for at købe sig til sex. ”Hvem bliver sexturist i Thailand?” – undersøger den danske antropolog Mikkel Bang Fossum.

 

Sexy man, where you go? Råbene gjalder fra Thailands barer mod enhver vestlig turist af hankøn. Også selv om han er i selskab med konen og børnene. Strandene er hvide, palmerne vajer, solnedgangene er paradisiske, og thaipigerne smiler. Scenen indbyder til leg, frihed og seksuelle eventyr.
Billedet af Thailand som Vestens bordel er særdeles udbredt. Nogle forskere anslår, at op mod to millioner thailandske kvinder ernærer sig helt eller delvist ved prostitution. Den indenlandske efterspørgsel er meget stor. Men sexindustrien retter sig også mod udenlandske turister.
Ferierende mænd, der måske slet ikke havde til hensigt at købe sex, falder for fristelsen. Og ikke så få ender med at forelske sig i en thaipige, der - måske/måske ikke - er luder.
Hvem bliver sexturist i Thailand? - Den danske antropolog Mikkel Bang Fossum har undersøgt sagen under et feltarbejde på den thailandske ø Koh Samui. Hans konklusion kan virke overraskende. Den typiske sexturist er ikke kun en socialt utilpasset, midaldrende, overvægtig taber, der må rejse til Thailand for at finde den sexpartner, han ikke kan få derhjemme.
Sexturisten kan lige så vel være en yngre karrieremand inden for IT- eller reklamebranchen. Eller han kan være en ung rygsæksrejsende, der inden sin videregående uddannelse for en stund smider tøjlerne i det fremmede.
Det er kort sagt mænd af alle typer, der køber sex i Thailand. Og fælles for dem er, at de ofte indleder et længerevarende forhold til pigen. De opfatter hende som en kæreste. Pigerne opfatter sig på den anden side heller ikke selv som prostituerede. De fortæller, at de blot har 'boyfriends', at de 'arbejder med farang (hvide)' - eller 'går med mænd'. Begge parter dyrker et romantiseret billede af et forhold, der er baseret på udveksling af penge.

 

PERFEKT KÆRESTE

Mikkel Bang Fossum har interviewet en række mænd, som på feriestedet Lamai på Koh Samui havde købt sex af lokale kvinder. Stedet virker tilforladeligt. Man møder pigerne på de lokale barer, hvor de serverer drinks. Hvis man vil mere, kan en pige købes fri af baren for ca. 50 kroner. Hvad parret derudover forhandler sig til, tilfalder pigen ubeskåret. Andre piger arbejder som helt selvstændige freelancere, der kontakter mændene på stranden eller diskotekerne. Hele miljøet er renset for alfonser og bordeller.
»Det er meget udbredt, at relationen bliver længerevarende og måske endda fortsætter efter turistens hjemrejse«, påpeger Mikkel Bang Fossum.
Pigen flytter ind hos turisten på hans hotel og opfører sig som den perfekte kæreste. Hun giver ham massiv opmærksomhed og smiger: »Sexy man, darling, I love you«. Hun yder anden omsorg end sex. Måske sørger hun for tøjvask og lettere rengøring og optræder som tolk og guide. Hun beder ikke længere om penge. Men det forventes, at manden afholder alle udgifter til bolig, mad og drikke.

 

GODTROENDE MÆND

I den situation bliver manden ofte forelsket. Han er følelsesmæssigt involveret og lukker øjnene for pigens reelle motiver. Manden kan dog blive grebet af tvivl, hvis pigen begynder at presse ham til at punge ud med betydelige summer til hendes familie. Måske vil hun have penge til lægehjælp til en syg far. Måske kræver hun skolepenge til små søskende.
Alligevel fastholder mange mænd en fantastisk grad af godtroenhed. En mand præsenterede Mikkel Bang Fossum for sin nye kæreste. Han fortalte, at hun var 19 år og lige ankommet fra rismarkerne i Nordthailand. Han mente også, at hun havde været jomfru. Men Mikkel Bang Fossum kendte pigen. Han havde set hende med andre kunder og bemærkede, at en kort top afslørede graviditets-strækmærker på maveskindet.
Meget få mænd gennemskuer pigernes bevidste strategi. Mange piger i Lamai korresponderer med tidligere kunder, som de overdænger med enslydende telefaxer, e-mail og breve, hvor de bedyrer deres kærlighed og troskab. Formålet er at sikre jævnlige pengeoverførsler og koordinere eventuelle gensyn, så der ikke finder overlapninger sted mellem kundernes ankomst.

 

TYKKE LØGNE

Men selv veluddannede mænd i gode karrierer tager tykke løgne for gode varer. Over for den danske forsker gentog mange mænd sætningen: »Sådan er min kæreste ikke!«. De vælger ganske enkelt at tro på den romantiske iscenesættelse af forholdet. Mikkel Bang Fossum kalder det 'villet blindhed'.
Enkelte mænd ender dog med at blive bitre og desillusionerede. To offshore oliearbejdere, der i Thailand havde ledt efter livsledsagersker, fortalte, at de var grundigt trætte af den tvetydighed, de skuffelser og det besvær, de havde oplevet i forhold til sexarbejderne. De var 'thai'ed out' og regnede med at tage til Letland på næste landlov.
Mikkel Bang Fossum udelukker ikke, at også pigerne kan blive forelsket i en kunde. Også de kan blive knuste, når de opdager, at manden blot var ude på at have det lidt sjovt i sin ferie. Men hovedmotivet for sexarbejderne er og bliver økonomisk. De drømmer om en økonomisk sikkerhed, der ikke kan opnås ved dag-til-dag-prostitution.
»Derfor har de et helt pragmatisk ønske om materiel velstand i et stabilt forhold til en vesterlænding. Man kan ofte høre sexarbejdere omtale deres ældre og måske ikke fysisk tiltrækkende 'boyfriend' som 'a good man - take good care'. Han er ikke deres drømmefyr, men han opfylder sin del af den uudtalte kontrakt«, fastslår den danske forsker.

 

Tekst 18 | Oversigten over kildetekster | Tekst 20 - UDGÅET

 

His2rie er en serie af bøger og tilhørende hjemmeside målrettet historieundervisningen på ungdomsuddannelserne.

Alt materiale er tilrettelagt ud fra bekendtgørelsen for historie på stx og/eller hf.

Serie og hjemmeside udgives og drives af forlaget Frydenlund.

His2rie

Redaktør Vibe Skytte
c/o Frydenlund
Alhambravej 6
1826 Frederiksberg C
Tlf.: 3318 8136
E-mail: vibe@frydenlund.dk